2016. február 25., csütörtök

Váltófürdő - Zeneakadémia koncert - Anne Sofie von Otter

Tegnap koncert, pár gondolat.


A Zeneakadémia remek koncerthelyszín, már a környéken kialakul a jó alaphangulat. Az akusztika nagyon jó, első harmadban ülve, lent, teljesen helyes balansz, minden  hallatszik, nincs túlzengés, nem száraz, pont jó.


Kezdésből Telemann, egy kantáta,.utána egy szimfónia részlet  A zenekar príma, Les Musiciens du Louvre, nem húrtépős, kicsit szolid, de lendületes, Marc Minkowski nevelése, jól együtt vannak. 
Ez a zene –  egy nagyon gyenge dolog. Dallamos próbál lenni, de pár szép akkord kezdés után beletekeredik a nagy semmibe; a zenekar teszi a dolgát, dallam sehol, az eszközök működnek, az ívek teljesen hiányoznak. A kantátánál azt várjuk, hogy fordul a dolog, de csak rosszabb. Annyira üres, hogy kezdem megérteni, miért szeretik ilyen sokan Bach zenéjét…mert ehhez képest az egy más galaxis, tényleg visszasírjuk azt az agyonmatekozott szürke-kocka zenét, mert abban legalább van egy lenyűgöző és bonyolult rendszer akkor is, ha nekem nem tetszik, Telemannál egyszerűen nem találunk, csak üres frázisokat, annyira unom, hogy fáj, legfőképp az, hogy ez mégis csak a Zeneakadémia, mit keres ebben a csodaszép épületben ennyire rossz zene, számolgatom fent az orgona sípjait, négy óriási jobbra, négy  balra, utána szimmetrikus csoportokban 11-11, enyhe zöld fénnyel megvilágítva, giccshatáron táncoltatva, de akkor is szeretem a Zeneakadémiát, a MÜPA ehhez képest csak egy bevásárlóközpont, ha ezt gondolják az emberek barokk zenének, akkor örökre megfeneklett Magyarország, csak lenne már vége...


Anne Sofie von Otter, svéd származású dívaszépen énekel, de mezzója igazi lendület nélkül, 25 éve ez a hang itt Budapesten, a zenei világunk közepén teljesen rendben lett volna, most már azért finnyáskodunk, mert akinek jó lemezei vannak, vagy aki valaha hallotta élőben Sara Mingardot, vagy Sandrine Piaut vagy akár Baráth Emőkét, annak teljesen más képe lett egy igazi jó régizene énekesről, szóval a hangjában hiba nincs, belekötni nehéz, csak pont az a szárnyalás hiányzik, ami miatt ezeket a zenéket ab ovo lehet szeretni.

Aztán Handel, operaáriák, Semele és Dardano, hirtelen minden megváltozik, felbukkan a melódia, teljesen más világ, a semmibe kúszó mellérendelés-halmok helyett most már van struktúra, van párbeszéd; utána még egy gombóc vákuum letuszkolódik Telemanntól, a Tafelmusic-ból, a kontraszt brutális, amikor pedig szünet után megpihenve felhangszik Vivaldi D-dúr concertója, még a színek is mások lesznek, a közönség kellemesen beletámaszkodik a harmóniákba, érezhető az ellazulás, a lagúnák és a finomság áradata. Minden a helyére kerül. Mint amikor kerékcserénél emeljük az abroncsot, és végre meglátjuk a lyukban a csavart. Mint amikor a langyos, lábmeleg vízből átmegyünk a forróba, ahol reakció van, mert kegyetlenül süt, de nagyon jó, a csontunk ropogva melegszik, a fejünk teteje libabőrös.  A cadenza lenyűgöző, nagyon teátrális, 


Thibault Noally olykor annyira felül játszott, hogy kb. 4cm húrhossz szólt, mégsem siklott bele a cirkuszi mutatványos sátor alá, valahogy komoly maradt és ünnepélyes.
Ez a velencei fuvallat nagyon szép volt, óriási tapsot kapott. 

Aztán még Vivaldi és Handel áriák, a zene remek, az ének kicsit halovány, utána egy concerto grosso, ez nagyon finom volt,  lemezen is nagyon ajánlom. 


Handel zenéje valami olyasmi, mint amikor a szürke átlátszó német szilikoncsőben megindul az itáliai élénkpiros véráram, akkora színt kap, életet, és harmóniát, hogy az esős London sem tudta leáztatni a ragyogását. A koncert második fele annyira különbözött az elsőtől, mint a tél a nyártól, két teljesen más zenei világ úgy, hogy gyakorlatilag kortársak voltak.
Ráadásnak az Ombra mai fu, nagy sláger, tökéletes zene, itt Sofie kicsit még megcsillantotta a 25 évvel ezelőtti ragyogását, amikor még ilyen nő volt, szóval szép zárás volt.




A közönséget olykor szidjuk, hogy sznob, meg minden sz@rt miért kell megtapsolni, de ezen a koncerten teljesen visszatért a bizalmam, mégis csak értették a dolgokat legtöbben, hogy miért?, mert elég volt figyelni érzékeny füllel a tapsot, teljesen tükrözte a dolgokat, Telemann udvarias tapsot kapott, vagyis köszönjük a munkát meg a felkészülést, jó étvágyat a koncert utáni panorámás protokollvacsorán, Vivaldi meg igazi nagy tapsot kapott, vagyis, éreztük a minőség megjelenését, pár embernek pedig üzent, hogy nézzük már meg jobban ezt a zenét, kotorásszunk kicsit a lemezeink között, vagy a youtube-on, mert esetleg igazából elkezdett érdekelni ez a zenei világ.
Telemann – nem tisztem védeni, mert mondhatnátok, hogy vannak sokkal jobb művei, szóval arra gondoltam, hogy ízléseink nyilván eltérnek, tőlem ajánlót ne várjatok, mert egyetlen Telemann felvételt sem ismerek, ami legalább minimálisan megihletne; aki pedig szereti, azoktól sem kérek elnézést, mert ez itt a saját naplóm, nem az övék, ha meg annyira jó mégis, majd egyszer megírják, el fogom olvasni, ígérem.

Aztán a következő koncerten Lezsnyeva lesz.. 


Hallottam már élőben énekelni. Ugye nem illendő innentől bármilyen összehasonlítósdi? Pedig ugyanaz a koncertsorozat. Hogy lehetett ennyire eltérő színvonalú énekeseket egy programba tenni?

Úgy vagyunk, mint a mesebeli király, akinek egyik szeme sír, a másik nevet.
Ne feledjük, Magyarország óriási fehér folt a régizene területén, tehát azt, ami itt jó volt, és színvonalas, becsüljük meg, mert alapvetően nem sok az alkalom, ami meg nem volt annyira megnyerő, azt hagyjuk tapintatosan elfelejtődni.

2016. február 25.

2016. február 11., csütörtök

A lepkés hárfás lemez - Mara Galassi



A Glossa egy független spanyol kiadó, régizenei területen ma a legjobbak között van. Ez a lepkés-hárfás lemez egy 2013-as újrakiadás a Glossa Cabinet sorozatban; amely eleve egy különlegesség, mert amellett, hogy a speciális artwork miatt jó kézbe venni, valahogy tükrözi a tulajdonosok személyes ízlését, vagyis az egész sorozat igazából egy privát ajánlat, egy szép mintakollekció a legszebb kelmékből.



Mara Galassi szabadúszó szólista, sok zenekarban és rengeteg lemezen találkozhatunk a nevével, amellett hárfaspecialista, kiterjedt kutatásokat folytat a hangszer korai történetével. Szóló hárfa lemez eleve nem gyakori, az 1600-as évek Itáliájából pedig egyenesen ritkaság.
A szerzők között találunk néhányat, akiket a jobban tájékozottak sem ismernek, és vannak olyanok, akiknek neve mára szilárdan beépült a köztudatba – most sajnos nem Magyarországra gondolok, mi még mindig fehér folt vagyunk a régizene térképén.


Első szám egy Fabrizio Dentice fantázia. Egészen finom zene; még a Monteverdi előtti generáció; de harmóniái teljesen illeszkednek a későbbi sodorba.


Nápoly, a Napolitan Music rendkívül erős kisugárzása észlelhető az egész lemezen, éppúgy, mint az egész XVII. század Itáliájában. Luzzaschi, Trabaci, Mayone, sorra feltűnnek a déli napsütés által beragyogott dallamok, 100 év után Pergolesinél is pontosan ez az érzésünk.


Egy lejegyzés, amelyhez csak egy név tartozik, Pietro Paolo Raimondo, évszám nem maradt fenn, ugyanabban a poros templomi kottatárban találták, ahol híres nápolyi szerzők dokumentumai enyésztek, a dallam viszont most is élő, Cassandra, ez a cím, egyszerűbb szerkezet már nem is lehetne, tökéletes kibontásokkal - állandóan visszaléptetek erre a track 8.-ra, valami furcsán erős vonzerő érződik benne..

Persze nem maradhatott ki Kapsberger és a Toccata Arpeggiata sem.


Különlegesen finom előadás; kicsit más megközelítés, mint amelyeket eddig hallottunk; a hangszer nagyobb lehetőségei az egész horizontot kiszélesítik; ne feledjük, ez egy lantmű, barokk lantra, hárfaszerűen játszandó, ez volt Kapsberger címbeli utasítása, most teljesen hárfaszerűen szól, mert Galassi egy hárfa-tálcán adja át nekünk…

A bookletet lapozgatva nagyon furcsa dolgokat találunk. Van egy pontos tracklista, aztán a szokásos értekezés a korról, a hangszerről és az előadásról  -  teljesen hiányzik, helyette 11 levél Lucretia Urbana nápolyi hárfa- és lantjátékos tollából, 1584-1614 közötti keltezésekkel, igényes fordítással.
A levelek kimerítő változatossággal szövik át a lemezen lévő zenéket – óriási ötlet ezeket átemelni egy CD kísérőszövegébe.

Szó esik Giovanni Leonardoról, aki a hárfa mestere és órákat ad Duke Alfonso udvarhölgyének, Laurának; Lucretia is szeretné mihamarabb elkezdeni; Leonardo pedig igen kövér, lovagolni nem tud, ezért kéretik egy sedan az utazáshoz Nápoly és Ferrara között.
Koncertbeszámoló alkonyati zenélésekről, lelkendezés a kedvenc lantosról, Dentice-ről; firenzei és velencei útibeszámoló Venosa herceg kíséretében; új, Sulmonában készült hárfa próbája, mely dupla kulcsai és furcsa húrozása ellenére nagyon jól szól; látogatás egy vesperáson a nápolyi Nagyboldogasszony templomban, ahol a legjobb zenészek gyűltek össze, mint Trabaci, Mayone, Luzzasco és a nagy hírű Gesualdo muzsikusai.
Aztán egy hosszú-hosszú beszámoló a mantovai tartózkodásról és Signor Monteverdiről, az 1607-es királyi esküvő alkalmából bemutatott komédiáról, melynek címe ’Orfeo’, a kényelmetlen színpadról és a soha nem látott  mennyiségű hangszerről, mely között számos 'French-style' viola is volt, az ismerős nápolyi hangszerelésről, amikor egy finom kórus szólal meg dupla hárfa szólammal Kharon és Orfeo dialógja alatt.
Leírás a későbbi Arianne operáról, amelyre Signor Claudio azt mondta, hogy a szívét odaadta, a furfangos színpadi technikákról és az öltöztető mesterekről, az ijedelemről, amikor a fő díva, lady Caterina lebetegedett, és két napig nem találtak helyettesítőt, aztán végül lady Florinda úgy énekelte Arianna lamentóját, hogy az összes hölgy sírt a nézőtéren, a férfiak meg zavartan köhécseltek.
1612-es keltezésű levél római tartózkodásól, ahol épp Signor Frescobaldi kíséri énektanulása közben, a Ferrarában szolgált zeneszerző és orgonista; két hónapja sincs, amikor először játszott Rómában, több, mint 3.000 ember hallgatta; egy másik koncertről is szó esik, ahol az előadó Signor Alessandro Piccinini volt egy teljesen új és hosszú nyakú lant-féle hangszerrel; aztán a múlt héten végre sikerült Signor Kapsberger játékát hallani, ő az a nemesember Velencéből, aki egy furcsa új stílusban játszik, bár végtelen finomsággal bánik az ellenpontokkal, harmóniái igen szokatlanok.
Az utolsó, Firenzében kelt levelében immár a Mediciek szolgálatában pedig arról ír, hogy van egy igen-igen rossz természetű zenész, Signor Caccini, aki egy új éneklési módot tanít, ez az 'affectionate', célja visszatérni az ancient énekléshez, ahol a zene híven imitálja a szöveg legkisebb rezdüléseit is, együtt mozog vele. Mostanában signor Caccini a veteményesét túrja, állandóan az új operáján gondolkodik, és beszélik, hogy tömlöcben is volt egyszer…

Aki bírja az angolt, érdemes belemélyedni ezekbe e szerteágazó leírásokba. Arra gondoltam, hogy milyen jó, hogy így megőrződött ez a levelezés, hogy mennyi háborút és tűzvészt és selejtezést túléltek, aztán kiderült, számomra eléggé későn, hogy csak a VII. levél egy részlete eredeti, az összes többit Mara Galassi írta….

Ez egy nagyon-nagyon kedves dolog. Soha nem találkoztam még ilyennel.

Módfelett ajánlott.