2016. január 19., kedd

Özönvíz - Falvetti


Michelangelo Falvetti - szicíliai szerző; pap volt, mint Vivaldi, csak egy generációval korábban és 800 kilométerrel délebbre; Maestro di Capella  tisztségben Palermóban, utolsó tíz évében pedig Messinában.
Messina, ez az a különös hely, amely akkoriban a tíz legnagyobb európai város közt virágzott, kikötője utat nyitott 2800 éve az ősi görög telepeseknek éppúgy, mint a hajóflottának, amely a legnagyobb középkori pestisjárvánnyal sújtotta a földrészt; és, mintha nem lenne elég, a terület határozottan földrengéses, a legutóbbi 1902-ben teljesen romba döntötte a várost.



1682 - még füstöltek a romok a spanyolok elleni elvesztett lázadás megtorlása miatt.... az Il Diluvio Universale bemutatója.


Kicsit opera, kicsit oratórium, kicsit színház; Carissimi nyomdokain; később Handel lesz valamelyest hasonló; az apokaliptikus témaválasztás a fentiek miatt nem véletlen. A Tűz, Víz, Föld és a Levegő akarja az Embert elveszejteni; a Halál elkezdi a munkát, óriási özönvíz jön, de isteni közbenjárásra az emberiség megmenekül. A 'szimpla' özönvíz-sztori zenei megformálása viszont egészen különleges lett; ez az előadás beemelődött a legjobbak közé.


Egyenes, szakrális erősen, de valahogy másképp, mint fenn északon; nem ájtatoskodó; komoly, nem opera-buffás;.ugyanakkor igazi, nagyon-dél-olasz betétekkel és valamiféle régebbi, erősebb dallamokkal.


A zenekar fenomenális, Alarcón (argentin születésű) írja, hogy a számára nincs külön játéktechnika és művészet, a kettő nem szétválasztható. Ez fontos, a későbbi korokban ez már nem ennyire triviális; manapság pedig egyenesen vita tárgya lehetne.



Szerencsésen hozzászoktunk kedvenc díváink színvonalához, de a szólista hölgyek - döbbenet. Nem csak a link 3. perce körül felvillantott bájak miatt; a hangjuk is lenyűgöző, egészen különleges technikával énekelnek.
Nézzük ezt az indítást. A felfutás annyira természetes és magától értetődő, mint az, hogy a kilégzés után a belégzés következik...híján van annak a művi teátrális hömpölygésnek, amely időben előrefelé, földrajzilag pedig észak felé teljesen rá tud ülni az előadásokra.


Ennyire délen - megint, mint Nápoly környékén, mintha késés lenne, vagy 80-100 év; egyenesen Monteverdi hangulata. És valami nehezen megfejthető dolog, amely Pergolesinél ugyanígy felragyog; kicsit a vadság, a könnyedség, a természetesség és az általában  tisztább lelkek hangulata.

Feltétlen ajánlott.