2017. július 13., csütörtök

Lélektisztítás - Canoro Pianto di Maria Vergine - La Flora









A Tactus egy olasz független kicsi kiadó, nagyon tetszik, hogy az összes booklet úgy kezdődik, hogy elmagyarázzák a nevüket, a Tactus a Reneszánsz terminológia szerint ütés vagy érintés, ma úgy ismerjük, hogy 'ritmus'.


A mű Velencében jelent meg 1613-ban Angelico Patto neve alatt; most nem szorosan vett velencei dologról van szó, mindössze azt kell tudni, hogy ekkoriban gyakorlatilag az összes itáliai zeneműkiadás és kottanyomtatás a lagúnák városában összpontosult.


A cím Canoro Pianto di Maria Vergine Sopra la Faccia di Christo Estinto, vagyis Szűz Mária sírásáról és kiáltásáról van szó, amikor a halott Krisztust leemelik a keresztről.
A forma, az egy akkoriban igen divatos műfaj, amelyre ma már nincs megfelelő kifejezésünk, talán egyfajta válogatás-féle, ahol Patto mint szerkesztő állt a kormányrúdnál: szakrális versekre komponált motettákat és lamenteket gyűjtött egy csokorba, vagy inkább egy rendszerbe. 


A választott költő az akkori genovai szupersztár-poéta, Angelo Grillo, aki felszentelt pap és egyházi szuperintendáns is volt, Livio Celiano néven írt szakrális versei Itália-szerte rendkívül népszerűek voltak. A komponisták között ma már ismeretlen nevek sorakoznak, padre Paito, Bernardio, Abbondo, Marioni, Fredi, és Il Pesarino.


Egymás utáni lamentek következnek Krisztus testének különböző részeiről, furcsán aprólékos testtáji részletességgel, pl. Sopra gli occhi, a szemekről, ráadásul, mintha épp a kereszt alatt énekelnék. Áradóan szép, nincs bonyolult teológiai előrevetítés a pár nap utáni Feltámadás bekövetkeztéről, sőt, pillanatnyilag még a lehetőségéről sem. Olyan, mint egy freskó, csoportkép, egy lebegő szoborcsoport, egy szakrális dráma vázlata, a halott Krisztus zeneköltészeti megjelenítése.


Közelebb hozni a lelket a kegyelem állapotához – íme a mottó az Ensemble La Flora szerint. Ez igen szép. A régizene egyik remek meghatározása.


A szoprán - tenor nyilván Mária és József megfeleltetés, a lemezről egy egészen különleges női énekhang varázsol el minket, Alida Oliva, aki egy speciális, egyenes kifeszítettség állapotában tartja szép szopránját, gyakorlatilag lebeg, egy valódi akusztikus szingularitás. 


Mennyei, ez a szó bizonyosan eszünkbe ötlik, annyira egyenesen énekel, mint egy örökké párhuzamos vonalsor. Egy pengetett húr, vagy egy pontosan kitartott viola hang is többet ingadozik; egy angyal holografikus 3D képe jön fel valahonnan, felülről vagy belülről, vagy mindig is itt van, csak nem láthatjuk mindig, nem tudom…egészen lenyűgöző.


A lemezen felbukkan egy visszatérő dallam, a Mantovana, minden előzetes utánajárás nélkül érezhető, hogy ez egy keret, egy tagolás, egy központozás, valóban, ezek beillesztése jól átgondolt ívek szerint történik. Más a ritmus, szinte szótagoló, emlékeztet a görög tragédiák kórusrészleteihez, amely el is választ, tagol, de ugyanakkor összefoglal és egyben tart, kívülről láttat, felsőbb igazságokat közöl a hallgatósággal. 

Ahogy hallgatjuk a lemezt, egy idő után feltűnik, hogy a beválasztott szerzők közül a legmerészebb mégis csak Il Pesarino, a szimpla monódiával ki tudta fejezni a bonyolult szakrális összetettséget, a többiek kicsit másképp közelítettek, náluk az énekesek virtuozitása talán hangsúlyosabb, mint maga a kifejezés.


Bartolomeo Barbarino, de így ismerték, hogy Il Pesarino, mert Pesaro gyönyörű városából származott, szabadúszó énekes Velencében, túl sok mindent nem tudunk róla, de az, hogy Monteverdivel levelezett, indíthat érdekes gondolatsorokat. A La Flora is kiemelte, mert zárlatként, egy külön kis blokkban, négy rövid motettája szerepel.


Ez a Mantovana, eredetileg az Aria di Mantova, rendkívüli könnyedséggel hatol az  zeneiízlés-pajzsunk mögé, egy lauda, dicsőítő ének, amelyet aztán egy kéziratból is előtaláltak a bolognai levéltár poros padlásán, a kommentár szerint:

...hallgatásával a bűnös lélek, ilyetén módon elmélkedvén a szenvedésről, felemeltetik és exorcizálódik.

Ma pedig?, hát, a lényeg maradt ugyanaz, amolyan lélektisztító-féle, mint ahogyan az egész lemez.



Feltétlen ajánlott.









____________________
Képek:
1-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11